Головна / Цікаво / Як наш земляк хотів долетіти в Японію

Як наш земляк хотів долетіти в Японію

801336mРекордсменом-пілотом і меценатом авіації Каетаном Чарковським-Голеєвським може пишатися Тернопіль – чоловік народився на терені сучасного мікрорайону “Дружба”.
“Поручник Каєтан Чарковський-Ґолєєвський 11.ІХ.1931 р. о 20-й годині в залі “Сокола” прочитає лекцію про свій політ навколо світу. Для того, щоб пригадати, подаємо пару дрібниць… Траса польоту протягнулася через Грецію, Малу Азію, Персію, Індокитай і Сіам. По дорозі із Сіаму до Індокитаю він потрапляє в бурю. Літак розбився, і поручника було поранено. Поручник Ґолєєвський народився у Великому Тернополі, на Загребеллі і є єдиним кавалеристом-пілотом в Польщі”, – читаємо у газеті Glos polski за 6 вересня 1931 року.
Згадана зала “Сокола” – теперішній тернопільський “Палац кіно”, що на вул. Івана Франка. Та про задум уродженця Загребелля був на вустах у багатьох людей по всьому світі, а не лише у рідному місті.
У польот – за свої гроші
Каетан Чарковський-Голеєвський – нащадок родини власників замку XVII століття у Висічці на Борщівщині, а також маєтностей у самому Тернополі. Він – власник графського титулу. Одначе цей чоловік не почивав на лаврах, здобутих його предками. І вже через рік після свого одруження з Ядвігою Сапігою-Рожанською Каетан у ранзі поручника взявся за встановлення рекорду.

“Купив літак DH-60G… Перелетів з Лондона через Париж і Ніццу до Риму, де тренувався до польоту, – читаємо у статті “De Havilland DH-60 “Moth”, 1925” в Інтернеті. – Літак отримав реєстраційні знаки SP-AEU і водночас був перероблений на одномісний шляхом обладнання додаткового бака для палива у передній країні. Стартував 15.03.1931 року в Римі”.
Відтак сміливець перелетів над морем, Близьким і Середнім Сходом, Індією та Бірмою аж до Бангкоку, що в Таїланді (маршрут див у Довідці – прим. ред.). На наступному відтинку літак розбився, а пілот був поранений, подає автор статті “Historia De Havilland DH-82A Tiger Moth II”. Аварія сталася в Лаосі через бурю. Каетан Чарковський-Голеєвський втратив праве око і змушений був припинити мандрівку далі – до Ханоя, Гонконгу, Шанхаю і Токіо.

“Пан граф повернувся до Польщі (Західна Україна до війни була під Польщею – прим. ред.) і попри втрату правого ока літав далі, – пише у згаданій статті “Historia De Havilland…”. Уже у 1932-му вийшла книга пілота “SP-AEU, 13 днів польоту над Азією”.

Більше того, 3 червня 1933-го, у рік народження своєї старшої доньки Рози-Анни-Христини-Ольги, встановив рекорд перельоту планером на відстань – здолав на безмоторному залізному птахові 44,8 км.
У ті часи уродженець Загребелля жив уже під Львовом – у маєтку в селі Гряда. Зібрав у себе цінну колекцію родинних старожитностей. У столиці Галичини граф підтримував Авіаційну спілку студентів Львівської політехніки і завдяки йому, як подає Вікіпедія, у 1933 році товариство отримало власні планери.
“Чарковський-Голеєвський – власник маєтку на Тернопільщині – був ентузіастом авіації, а спонсорство трактував як хобі”, – зазначає Адам Скарбінський у статті Kolebka Polskiego szybownictwa.
Перед Другою світовою граф був уже в резерві польського війська. Він належав до дев’ятої механізованої кавалеріїської бригади восьмого полку уланів. У 1938-му Чарковський-Голеєвський викупив у своєї родички ціле село Стрілки у теперішньому Перемишлянському районі. Вочевидь, мав плани на майбутнє і прагнув далі розвивати авіацію. Але не так сталося – по війні опинився у діаспорі в Мюнхені. Протягом 1951-1962 років працював у польському відділі радіо “Вільна Європа” і навіть писав та видавав історичні праці.

У 1958-му в цього вихідця з наших країв від другої дружини народилася донька Діана-Єлизавета. У Галичину граф Каетан уже не повернувся, не був навіть на похоронах рідного батька Тадея, який помер у 1945-му в Борщеві. А декого з його родичів узагалі замордували у Катині. Навіть замок Чарковських-Голеєвських, цінна пам’ятка архітектури, стоїть руїною на околиці Висічки, невеликого тепер села, до якого туристи їдуть нечасто – дорога туди просто нікудишня.

Джерело: 20 хвилин

1163979

1163980

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top