Головна / Цікаво / Чи є майбутнє у друкованої книги

Чи є майбутнє у друкованої книги

0eec30c-300Читання книг залишається одним з найпопулярніших занять у вільний час в усьому світу. Навіть інтернет не відібрав у книги шанувальників.
Видавці та компанії, що виробляють електронні книги, покладають великі надії на цифрове майбутнє книжкової індустрії.
Багато людей вітають появу нових технологій, проте інші з сумом дивляться на можливий кінець традиційної книги.
Поява електронної книги спростила читання на ходу. Тепер інформацію можна споживати усюди: їдучи на роботу, подорожуючи, чекаючи на друзів в кафе.
Однак попри усі переваги е-книгам поки не вдалося забрати у паперового конкурента значну частину ринку.
В ногу з часом
Ставлення до електронної книги на кожному боці Атлантики різне.
У США видавці оцінили появу електронної книги. Низькі витрати і вищий прибуток – суттєві аргументи для бізнесменів Нового світу.
Європейські ж видавці розглядають це як крок назад: вони бачать більше ризиків, ніж можливостей. Представники компаній сумніваються в цифрових перспективах галузі. Вони діють повільно, боячись скоротити обсяги продажів друкованих книг.
ЄC хоче змінити таке бачення ситуації. Віце-президент Європейської комісії з питань цифрового порядку Нелі Крус закликала Європу нарешті дійти згоди з авторами і зробити Старий світ хорошим місцем для такого бізнесу.
“У видавничій справі сталася цифрова революція, і хоча деякі учасники ринку можуть відчувати загрозу, насправді це те, що необхідно прийняти. Якщо ми не будемо рухатися в ногу з часом, галузь напевно відстане. Нас обійдуть більш перспективні та динамічні регіони світу”, – заявила вона.
Німеччина за обсягами цифрової торгівлі у Європі тримає пальму першості, але відстає від США. Австрія, Франція, Італія, Польща, Словенія, Іспанія та Швеція зафіксували помітне зростання реалізації електронних книг, а найбільші видавничі групи активно опановують ринок на додачу до друкованого.
Центр даних видавничого ринку BookStats свідчить, що у 2012 році електронні книги становили 20% книжкового ринку США, а в 2013 році великі видавці повідомляють про досягнення 30-відсоткового рубежу у деяких категоріях. У Великобританії частка е-книг у першому півріччі 2013 року становила 20%.
В інших країнах позиції цифрової книги набагато скромніші. Так, на німецькому ринку е-книги мають тільки 5-10%. У Франції електронну книгу ще не оцінили. Місцева асоціація видавців Syndicat National De L’Edition – SNE – вважає, що у 2012 році ринок електронної книги приніс видавцям лише 3% доходів.
Згідно з дослідженням, проведеним SNE у 2012 році, 90% опитаних заявили, що вони б ніколи не читали цифрову книгу. Однак вже через шість місяців 14% респондентів читали е-книгу принаймні інколи, а ще 8% думали про це.
У Росії багато читачів і багато “піратів”. Дослідження, проведене виданням Russia Beyond the Headlines, показало, що 70% росіян читали електронні книги. З них 92% кажуть, що вони отримують їх безкоштовно з інтернету.
Однак законної продукції стає все більше: у 2012 році доходи від легальних продажів сягнули 8 млн дол порівняно з 4,2 млн дол у 2011 році.
В Україні в останні роки популярність електронної книги зростає. Це можна помітити, оглянувшись навколо у громадському транспорті.
Якщо раніше у метро чи в маршрутках в руках людей шелестіли звичні паперові книжки, то зараз все частіше вони користуються так званими рідерами. Хтось читає з телефонів чи планшетів, але рідери популярніші.
Наскільки електронна книга проникла в життя українських громадян? Чи встигла вона відвоювати істотну частку ринку у друкованих видань?
Електронні книги почали активно поширюватися у 2007-2008 роках разом з появою в Україні підприємства ТОВ “Видавництво “Мост-паблішинг”, яке організувало постачання і продаж рідерів PocketBook.
За даними Асоціації книговидавців та книгорозповсюджувачів – УАВК – загалом читають 33-35% українців, з них 10% віддають перевагу електронній книзі. Облік електронних видань, які не мають аналогів на паперовому носії, веде Книжкова палата України. Однак про їх обсяг говорити важко.
Кількість електронних видань, випущених в Україні, тис шт, 2009-2011 роки
Відповідь на питання про популярність е-книги серед українців дає опитування компанії GfK Ukraine, яка досліджувала читання книжок в Україні.
Частка респондентів, які читали друковані книжки, становить 48%, а частка респондентів, які читали книжки в електронному вигляді, – 13%. Це свідчить про те, що традиційна книжка поки що майже в чотири рази популярніша.
Як показало дослідження, 27% респондентів придбали друковані книги і лише 1% – електронні. Остання цифра прекрасно ілюструє одну з головних тенденцій на ринку електронних книг: більшість українців не готові платити. Вони споживають нелегальний контент, що забирає потенційні прибутки у видавництв.
За даними іншого дослідження GFK Ukraine, “піратська” частка на ринку електронних видань становить близько 84%. За різними оцінками, у 2012 році у вільному доступі на численних “піратських” сайтах було по 35-40 тис назв видань українського виробництва і близько 250 тис назв видань РФ.
Є “піратські” сайти, які пропонують понад 200 тис назв українських книжок. На них представлені електронні копії книжок з фондів українських публічних бібліотек, що є протиправною дією. Одним з таких сайтів є studentus.com.ua, проти якого за заявою УАВК порушено кримінальну справу.
Кількість легальних електронних видань в Україні поки що незначна, але учасники ринку переконані: ринок буде розвиватися.
“Перспективи ринку електронних книг оцінюю досить високо. Це пов’язано з динамічним розвитком IT-технологій. Надалі охоплення буде більш суттєвим”, – каже директор видавництва “Кальварія” Анетта Антоненко.
Основні українські видавці електронної книги – видавництва “Центр учбової літератури”, “Клуб сімейного дозвілля”, “Ранок”, “Фоліо”, “Кондор”, “Кальварія”. Видавництва часто реалізують е-книги через так звані сайти-агрегатори.
“Нашим партнером є компанія “Обрій контент менеджмент Україна”. Ми співпрацюємо вже п’ять років. Крім того, деякі книжки наших авторів представлені на Amazon.com”, – розповідає Антоненко.
Найбільшими продавцями е-книжок в Україні є компанії Bookland, “Кассіопея”, “Клуб сімейного дозвілля” і видавництво “Ранок”, яке продає лише власні книги. У світі відомими розповсюджувачами електронної книги є сайти Amazon, B&N, Kobo, Google Books, Gardners Books, Ingram Digital, OverDrive та Libreka.
Ціни на електронні книжки визначають правовласники. “Ми рекомендуємо, щоб ціни були у два-три рази нижчі, ніж на паперові відповідники”, – каже директор компанії “Обрій контент менеджмент Україна” Олексій Авраменко.

За даними Асоціації книговидавців і книгорозповсюджувачів, українці віддають перевагу рідерам PocketBook – 960-2500 грн, Wexler – 800-1200 грн, Sony – 650 грн, TeXet – 600-1200 грн, Amazon Kindle – 1600 грн, Ritmix, Diyma, Explay – 850 грн.
Компанія “Стек” підрахувала, що обсяги продажів пристроїв з початку 2013 року виросли на 20% порівняно з цим же періодом 2012 року. Втім, улітку об’єми реалізації дещо скоротилися. Це пояснюється падінням продажів рідерів з кольоровими дисплеями, які були витіснені інтернет-планшетами.
Обсяги продажу рідерів в Україні, тис шт.

Така тенденція навіть змусила виробників Globex та Impression припинити продаж пристроїв у 2013 році. Обсяги реалізації Prestigio, Texet та Ergo сильно впали. Лідерство ж на ринку утримує PocketBook. Влітку 2013 року виробник презентував перший рідер з кольоровим дисплеєм Eink. Втім, продажі так і не зросли.
В Україні лідер з продажу “читалок” – Київ, тут реалізується кожен другий пристрій.
“Продажі 2013 року були трохи переоцінені. Ціни на планшети падають, і це впливає на продажі рідерів. Все більше виробників акцентує увагу на виробництві та формуванні широких модельних рядів веббуків на шкоду електронним книгам”, – наголошує керівник відділу закупівель компанії “Стек” Лідія Спасова.
Однак ціни на друковані видання і доступність “піратських” версій книг в інтернеті буде стимулювати продажі електронних книг в Україні, підкреслює експерт.
“Ми приходимо до досвіду Amazon, де вже мало просто продати електронну книгу. Необхідно зробити комплексну пропозицію: доступ до книг в електронному форматі, подкастів, книжкових клубів”, – відзначає Спасова.
Папір чи “читалка”
Яке майбутнє електронної книги в Україні? Чи витіснить вона друковані видання? У 2012 році продажі е-книг фахівці оцінювали 1-1,5% від об’ємів продажів паперових книг. На думку Антоненко, обидві версії існуватимуть паралельно.
“Це різні аудиторії. Електрона книжка завойовує прихильників серед молодого, “просунутого” покоління. Коло читачів розширюється саме так”, – каже вона. Експерт переконана, що електронні видання відберуть у друкованих 10-15%.
На сайті Bookland.com, наприклад, продажі у першому півріччі 2013 року збільшилися на 270% порівняно з аналогічним періодом 2012 року.
“У 2012 році завантаження безкоштовних книг – класична зарубіжна і українська література – збільшилося у п’ять разів. Крім користувачів з СНД активізувалися європейські користувачі, зокрема, з Німеччини і Франції”, – розповідає керівник маркетингових і PR-проектів проектів компанії “Обрій контент менеджмент Україна” Михайло Холманських.
За його словами, лідерами з придбання платного контенту залишаються німці, на другому і третьому місцях розмістилися росіяни та українці.
Компактність інформації – велика переваги е-книг над друкованими версіями. Крім того, електронна книга доступна ширшому колу читачів.
“Містечок і сіл, де є інтернет, значно більше, ніж тих, де є книжкові магазини. Якщо вони і є, то коли туди довезуть новинку? І чи довезуть взагалі? А зайти в інтернет і скачати електронну книгу можна майже миттєво”, – підкреслює Авраменко.
Втім, поява е-book зовсім не означає, що звичайні книги кануть в Лету. Електронні книги можуть виявитися просто іншим форматом, як, наприклад, аудіокниги.
За деякими міжнародними дослідженнями, майже 90% користувачів електронних книг не відмовляються від їх паперових аналогів. Читання реальної книги допомагає розслабитися, і при цьому не псується зір. Крім того, звичайні книги менш вибагливі порівняно з рідерами: у перших не сідають акумулятори.

Джерело:  Економічна правда

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top